Kontrakt menadżerki zwany umową o zarządzanie to jedna z form zatrudnienia, która nie jest umową o pracę.
Kontrakt menadżerski to umowa cywilnoprawna zaliczana do umów nienazwanych, zawierana zgodnie z zasadą swobody umów (art. 353 K.c.). W kodeksie cywilnym nie ma pojęcia kontrakt menadżerski, brak jest regulacji dotyczących tego stosunku prawnego. Strony umowy moją swobodę w kształtowaniu jej treści , ale nie może ona sprzeciwiać się zasadom współżycia społecznego. Podstawowe elementy kontraktu to: Przedmiot umowy, obowiązki i uprawnienia menedżera, składniki jego wynagrodzenia, zakres odpowiedzialności za wykonanie postawionych zadań, kryteria oceny efektywności, sposoby rozwiązania kontraktu, zakaz konkurencji oraz tajemnicę przedsiębiorstwa. Kontrakt często jest podpisywany w sytuacji kiedy zarząd chce powierzyć kierowanie spółką wysoko wykwalifikowanej kadrze. Najczęściej są to osoby, które oprócz wiedzy know-how posiadają bardzo duże doświadczenie.
W takim zarządzaniu istnieje duża swoboda, nie ma podległości służbowej, kierownictwa, które wydaje polecenia.
Poniżej zasady dotyczące menadżerów nieprowadzących działalności gospodarczej (nieponoszących odpowiedzialności wobec osób trzecich)
Kontrakt menadżerski – ZUS
Jeżeli kontrakt menadżerski wykazuje cechy umowy o pracę podlega pod pełny ZUS w pozostałych przypadkach jest traktowany jak umowa zlecenie. Na ogół więc menedżer płaci ubezpieczenia społeczne takie samo jak zleceniobiorcy.
Kontrakt menadżerski – PIT
Od wynagrodzenia z tytułu kontraktu menedżerskiego, podobnie jak z tytułu umowy zlecenia, pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy. Płatnikiem jest firma, dla której pracuje menedżer. Koszty uzyskania przychodu wynoszą 111,25 zł miesięcznie. Menedżer do końca lutego otrzymuje deklarację PIT -11, z informacją o jego dochodach i zaliczkach na podatek.
Kontrakt menadżerski – VAT
Brak podatku VAT.