Poprzez zasady rachunkowości rozumie się reguły stworzone na podstawie przepisów prawa, zgodne ze standardami rachunkowości.
Do systemu przetwarzania danych wprowadza się sprawdzone pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym dowody księgowe dotyczące operacji gospodarczych, przy zapewnieniu ciągłości zapisów oraz bezbłędności działania stosowanych procedur obliczeniowych. Dokonywane zapisy muszą odzwierciedlać stan rzeczywisty.
W księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte przychody i związane z nimi koszty dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczać koszty lub przychody, które dotyczą przyszłych okresów i przypadających na dany okres sprawozdawczy kosztów, które nie zostały jeszcze poniesione.
Zasada ostrożności oznacza, że należy w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, uwzględnić:
– zmniejszenia wartości użytkowej lub handlowej składników aktywów, w tym również dokonywane w postaci odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych;
– wyłącznie niewątpliwe pozostałe przychody operacyjne i zyski nadzwyczajne;
– wszystkie poniesione pozostałe koszty operacyjne i straty nadzwyczajne;
– rezerwy na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń.
Wymienione powyżej zdarzenia należy uwzględnić również wtedy, gdy zostaną one ujawnione między dniem bilansowym a dniem, w którym rzeczywiście następuje zamknięcie ksiąg rachunkowych.
Dla zachowania rzetelnego i jasnego obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki przy określeniu polityki rachunkowości należy zapewnić wyodrębnienie w rachunkowości wszystkich zdarzeń istotnych do oceny sytuacji firmy, pamiętając o zachowaniu zasady ostrożności.
Oznacza ona, że przyjętą politykę rachunkowości należy stosować w sposób ciągły, pamiętając o dokonywaniu w kolejnych latach obrotowych jednakowego grupowania operacji gospodarczych, wyceny aktywów i pasywów, w tym także dokonywania odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, ustalania wyniku finansowego i sporządzania sprawozdań finansowych tak, aby za kolejne lata informacje z nich wynikające były porównywalne. Wykazane w księgach rachunkowych stany aktywów i pasywów na dzień ich zamknięcia należy ujmować w tej samej wysokości, w otwartych na następny rok obrotowy księgach rachunkowych.