Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych funkcjonuje od 13 października 2019 roku i ma za zadanie zapobiegać praniu pieniędzy oraz zmniejszyć ryzyko terroryzmu. Spółki handlowe w Polsce muszą zgłosić do 13 kwietnia 2020 r. informacje o swoich tzw. beneficjentach rzeczywistych. Dotyczy to wszystkich spółek, małych, dużych oraz nowo powstałych. Nowe spółki mają 7 dni od zarejestrowania w KRS, aby zarejestrowac się w CRBR. Okres 7 dni dotyczy rownież zmian danych spółek.
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych został stworzony aby przeciwdziałać praniu brudnych pieniedzy i wspierania terroryzmu.
Wyjątkiem są spółki akcyjne jesli są to spółki giełdowe, te podmioty nie muszą zgłaszać wpisu do CRBR.
Dane do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) zgłasza wyłącznie osoba uprawniona do reprezentacji spółki.
Zgłoszenie do CRBR składa się bezpłatnie w formie elektronicznej na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/crbr/
Krok 1.
Krok 2.
Krok 3.
Krok 4.
Krok 5. Wypełnienie formularza.
Krok 6. Podpisanie formularza (strona automatycznie przekierowuje do logowania do profilu zaufanego).
Według Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości suma pieniędzy wypranych rocznie w skali globalnej wynosi od 2% do 5% światowego PKB. Przeliczając jest to kwota około 2 bln USD. Generalnego Inspektora Informacji Finansowej w Polsce, szacuje problem na trochę powyżej 1 % PKB. Najwyższy poziom ryzyka niosą za sobą transakcje z użyciem rachunków bankowych. W 2018 roku 66% postępowań wszczętych przez GIIF dotyczyło transakcji z wykorzystaniem rachunków bankowych. W ten sposób w 2017 roku koło 10,3 mld złotych trafiało do Hongkongu, a to więcej niż wyniosła wymiana handlowa z Hongkongiem w tym roku.
Zgłoszenie beneficjentów do wpisu CRBR jest łatwe i nie zajmuje wiele czasu, a kary za brak wpisu mogą być dotkliwe, dlatego warto zadbać o wpis jak najszybciej.
Firmie, która nie spełni obowiązku wpisu do rejestru na czas, może otrzymać karę nawet do 1 mln zł.