50% koszty uzyskania przychodu w 2019 roku
11 września, 2019Kiedy opłaca się być na ryczałcie
11 września, 2019Likwidacja kasy fiskalnej może nastąpić z różnych powodów: awaria, zapełnienie pamięci kasy, zaprzestanie używania lub koniec działalności firmy.
Zasady dotyczące zakończenia pracy kasy wynikają z § 15 ust. 1 rozporządzenia ws. kas rejestrujących.
Obowiązki przed likwidacją kasy
Przed likwidacją należy wykonać raport fiskalny dobowy i miesięczny. Następnie w przeciągu 7 dni należy złożyć wniosek do urzędu skarbowego o odczytanie pamięci z likwidowanej kasy. Wzór wniosku jest w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
We wniosku należy podać:
- dane użytkownika kasy,
- numery kasy (fabryczny, unikatowy, ewidencyjny),
- datę fiskalizacji kasy,
- adres, pod którym była użytkowana kasa,
- okres używania kasy.
Co w przypadku skorzystania z ulgi
Jeżeli podatnicy skorzystali z ulgi na kasę, ale w przeciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencji na kasie:
- zaprzestaną jej używania lub nie dokonają w obowiązującym terminie zgłoszenia do obowiązkowego przeglądu technicznego,
- zaprzestaną działalności,
- nastąpi likwidacja działalności,
- zostanie ogłoszona upadłość,
- nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału),
- dokonają odliczenia z naruszeniem przepisów.
ulga będzie musiała być zwrócona. Zwrot ulgi na kasę powinien również nastąpić w przypadku utraty kasy z powodu kradzieży lub zniszczenia na skutek pożaru, powodzi, a także w przypadku nieterminowego przeglądu urządzenia.
Zwrotu ulgi na kasę należy dokonać w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po:
- miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek miesięcznie,
- kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeśli podatnik rozlicza podatek kwartalnie.
Podatnicy, którzy nie składają tych deklaracji VAT mają obowiązek zwrotu ulgi nie później niż do końca miesiąca, w którym zlikwidowali kasę fiskalną.
Odczyt zawartości pamięci odbywa się w obecności przedsiębiorcy, pracownika urzędu skarbowego i serwisanta. Odczyt kończy się sporządzeniem przez urzędnika protokołu w 3 egzemplarzach dla każdej ze stron po jednym. Dokument powinien być podpisany przez każdą ze stron.
Kolejny wniosek do urzędu skarbowego dotyczy wyrejestrowanie kasy z ewidencji. Wniosek może być odręczny i w dowolnej formie, ponieważ nie ma wzoru tego wniosku.
We wniosku należy podać:
- numery kasy fiskalnej (fabryczny, unikatowy, ewidencyjny),
- model kasy,
- datę fiskalizacji,
- miejsce instalacji,
- datę wyrejestrowania kasy.
Likwidacja firmy, a kasa fiskalna i spis likwidacyjny
Jeśli na dzień likwidacji działalności podatnik posiada kasę fiskalną, to ma obowiązek wykazania jej w remanencie likwidacyjnym i opodatkowania podatkiem VAT (jeśli przy zakupie miał prawo do odliczenia VAT naliczonego). Podstawą opodatkowania będzie cena rynkowa kasy fiskalnej.
Jeżeli kasa zostanie wcześniej odsprzedana obowiązek opodatkowania nie wystąpi. Przedsiębiorca może wtedy uniknąć trudności z określeniem wartości rynkowej kasy fiskalnej, która według urzędu skarbowego mogłaby być zaniżona.